moshaverrkhob
moshaverrkhob

كودكان دير آموز، برخورد و آموزش كودك دير آموز

كودكان دير آموز توانايي يادگيري مهارت هاي تحصيلي ضروري را دارند، اما ميزان و عمق يادگيري آن ها نسبت به هم سن سالانشان كمتر است به طوري كه نمرات هوش كودكان دير آموز بالاتر از نمرات كودكان عقب مانده ذهني و پايين تر از كودكان طبيعي مي باشد به همين دليل به آن ها كودكان مرزي مي گويند.

اين كودكان از نظر ظاهري تفاوتي با كودكان ديگر ندارند به همين دليل تشخيص آن ها تا موقع مدرسه رفتن به تاخير مي افتد در اين سن، والدين دچار نگراني مي شوند، توقعات والدين در مورد نمرات و مهارت هاي فرزندشان اين كودكان را دچار استرس و اضطراب مي كند و آن ها را در شرايط سختي قرار مي دهد.

لازم است تا والدين از طريق استعداديابي از توانايي فرزندشان آگاه باشند و بر اساس توانايي او انتظارات شان را تطبيق دهند در اين راستا مركز مشاوره به شما كمك مي كند تا با استفاده از روش هاي موثر به كودكتان كمك كنيد تا شرايط او بهبود يابد.

ويژگي هاي كودكان دير آموز چيست؟
كودكان دير آموز در ظاهر مانند ديگر كودكان جامعه هستند، اما بهره هوشي آن ها كمتر از كودكان معمولي مي باشد و بين ۷۰ تا ۸۴ است. اين كودكان علاقه به كارهاي فكري و يادگيري ندارند و قادر به انجام برنامه ريزي و كارهايي به صورت پيشرفته نيستند.

بسياري از اين كودكان در تحصيل دچار مشكل مي شوند به طوري كه ضعف هاي تحصيلي آن ها در تمام دروس مشخص است اما اين كودكان ممكن است در برخي از مهارت ها بسيار عالي باشند. از نشانه هاي ديگر كودكان ديرآموز مي توان به موارد زير اشاره نمود:

در پردازش اطلاعات بسيار ضعيف عمل مي كنند يكي از علل قابل شناسايي بدكاري در سيستم عصبي مركزي مي باشد.
از نظر مهارت هاي حركتي مانند راه رفتن تفاوتي با همسالان خود ندارند. اما از نظر مهارت هاي ظريف مانند نخ كردن دشواري هايي دارند.
يك نوع كندي حسي حركتي در انجام كارهاي شخصي خود دارند.
درجاتي از آسيب مغزي يا بدكاري سيستم اعصاب مغزي در آن ها ديده مي شود.
در حافظه ديداري و شنيداري مشكلات جدي دارند در نتيجه ديكته و نوشتن براي آن ها سخت و دشوار مي باشد.
بيشتر اين كودكان به خاطر بازخوردهايي كه از طرف ديگران دريافت مي كنند اعتماد به نفس آن ها كاهش مي يابد و هم چنين خودپنداره پاييني دارند.


كودكان دير آموز، ريشه مشكل كجاست؟
علل بروز اختلالات يادگيري و ديرآموزي كودكان هنوز به طور دقيق مشخص نشده است، با اين حال در پژوهش هاي مختلف بسياري از عواملي كه باعث ديرآموزي كودكان هستند شناسايي شده است كه هر كدام از آن ها به طور اختصار بيان شده اند:

عوامل ژنتيكي:
بر اساس تحقيقات انجام شده در خانواده هايي كه عضوي دچار اختلال يادگيري است احتمال بروز چنين اختلالي بسيار بيشتر مي باشد.

عوامل فيزيولوژيكي و بيوشيمي:
در صورت ابتلا به بيماري و يا صدمه ممكن است به مغز آسيب وارد شود و اين مسئله باعث اختلال در يادگيري يا ديرآموزي كودك شود. اين آسيب ها ممكن است در دوران جنيني يا بعد از زايمان به وجود آيد.

عوامل آموزشي:
عوامل ديگر محيطي مانند نداشتن فعاليت هاي محرك، تخصص ناكافي معلم در شيوه هاي آموزشي پايه، توقعات بسيار بالا يا پايين معلمان از دانش آموزان، تدريس ناكافي به دانش آموزان در عقب ماندگي كودكان نقش دارند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-رفتار با كودكان دير آموز

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1401/1/27  ] [ ۱۶ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

رفتار با كودك در سنين مختلف چگونه باشد؟

رفتار با كودك در هر سني متفاوت مي باشد و حساسيت هاي خاص خودش را دارد بسياري از والدين در جلسات مشاوره نگران فرزندشان مي باشند كه با او چطور رفتار كنند و در مورد روش هاي تربيتي سوال هاي بسياري مي پرسند. تربيت كودك امري ساده و راحت نمي باشد و نياز به اطلاعات خاصي دارد بنابراين والدين نمي دانند در برابر رفتارهاي كودك مانند شيطنت، پرخاشگري، دروغ گويي و غيره چه رفتاري داشته باشند و چه واكنشي از خودشان نشان دهند.

در صورتي كه شما در مورد تربيت كودك و نحوه رفتار با او چالش هايي را تجربه مي كنيد، اين مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد زيرا در آن به توضيحات بيشتري در مورد روش هاي رفتار با كودكان در سنين مختلف پرداخته شده است، مي توانيد از مشاوره كودك كمك بخواهيد تا در اين خصوص شما را راهنمايي كند.

رفتار با كودك در سنين مختلف
چگونگي رفتار با فرزندان از مسائل حياتي و مهم هر پدر و مادري مي باشد و والدين در اين خصوص بايد اطلاعات را كسب كنند، اين آگاهي را مي توانند از طريق مطالعه و يا مشورت با روانشناس متخصص مهارت رفتار با كودكان به دست آورند، براي آن كه بتوانيد با كودكتان رفتار صحيح و درستي داشته باشند بايد نسبت به تغييرات شناختي، زيستي، اجتماعي و رواني فرزندتان در هر دوره سني آگاهي به دست آورند و از اين طريق با نيازهاي كودك به درستي آشنا شوند و مناسب ترين شيوه رفتاري را در پيش بگيرند، در ادامه اين مقاله با توجه به نيازها و تغييرات كودك در سنين مختلف نكات تربيتي به طور جداگانه بيان شده است كه مي تواند براي شما مفيد باشد.

رفتار با كودك، ترتيب كودك ۲ تا ۳ سال
بايد والدين اين نكته را در نظر بگيرند كه علاوه بر نياز جسماني به نياز عاطفي فرزندان بايد بسيار توجه شود زيرا در اين سن نقش مادر در تربيت فرزندان بسيار مهم و برجسته مي باشد و كودك در اين دوره سني از لحاظ عاطفي و هيجاني به مراقبت ويژه اي نياز دارد.

شايد براي شما باورنكردني باشد اما دريافت محبت و مراقبت هيجاني از جانب والدين باعث مي شود تا بر ميزان ترشح هورمون رشد و ابتلا به اختلالات سازگاري كه در دوران بعدي زندگي فرد به وجود مي آيد اثر بگذارد، به همين دليل لازم است تا سطح متعادلي از محبت و توجه را به فرزندتان منتقل كنيد و رفتار صحيح و درستي با آن ها داشته باشيد.

استقلال كودك
از نظر روانشناسي مهم ترين مسئله اي كه در سنين ۲ تا ۳ سال رخ مي دهد اين است كه كودك نياز به استقلال پيدا مي كند، به همين دليل ممكن است براي هر كاري مانع شما شود و دوست داشته باشد خودش آن كار را انجام دهد، تا جايي كه براي كودك خطري نداشته باشد مي توانيد به او فرصت بدهيد تا استقلال را در اين امور تجربه كند اين كار به رشد روان شناختي و اجتماعي كودكتان كمك مي كند و در صورتي كه بيش از حد در برابر كودك مقاومت كنيد باعث لج بازي شديد و پرخاشگري او مي شويد و نياز به استقلال را در او سركوب مي كنيد.

هم چنين بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه فرزندتان هنوز مهارت هاي حركتي را به درستي ياد نگرفته است و ممكن است در انجام برخي كارها اشتباهاتي داشته باشد بنابراين شما بايد سعي كنيد در برابر اين اشتباهات صبور باشيد و كودك تان را مورد سرزنش و تحقير قرار ندهيد زيرا اگر كودك احساس شرمندگي و تحقير كند ممكن است در دوره هاي بعدي در رشد كودك اختلالاتي به وجود آيد كه به سلامت روحي و هيجاني او آسيب بزند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-رفتار با كودك در سنين مختلف چگونه بايد باشد؟

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1400/5/30  ] [ ۰۷ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

اوتيسم و دنياي يك كودك درخودمانده چگونه است؟ عمر اين كودكان و راه مواجه با آن – زمان مطالعه ۵ دقيقه است.

يك كودك اوتيسم
روزي كه سينا به دنيا آمد همه چيز طبيعي بود، پرستار او را در ملحفه اي تميز پيچيد و در آغوش من قرار داد، همسرم، مادر و ساير اطرافيان از دوست داشتني بودن و زيبايي او مي گفتند.

اما وقتي سينا دو ماهه شد احساس كردم با خواهر و برادرش تفاوت دارد.

او بي تحرك تر از سارا و سامان در دوره كودكي اش بود.
با چشم هايش حركات افراد را دنبال نمي كرد، به نظر مي رسيد نسبت به من و پدرش و بقيه چيزهاي جالب محيط بي تفاوت است.

اگرچه در همان سني شروع به راه رفتن كرد كه خواهر و برادرش، اما هيچ وقت نتوانست حرف بزند.

از همه اين ها تلخ تر برايم اين بود كه سينا از اينكه در آغوش گرفته شود ابراز ناراحتي مي كرد.

وقتي با شوق مادرانه او را در آغوش مي گرفتم برعكس همه بچه ها به جاي اينكه خوشحال شود ناراحت مي شد و تلاش مي كرد كه او را زمين بگذارم.

وقتي من يا پدر و حتي خواهر و برادرش سعي در حرف زدن و جلب توجه كردن داشتند، از تماس چشمي با ما خودداري مي نمود.

حتي وقتي چيزي مي خواست مثلا اسباب بازي يا خوراكي، اشاره نمي كرد و من بايستي به سختي حدس بزنم كه چيزي مي خواهد.

تنها كاري كه در چنين موقعيتي انجام مي داد نگاه كردن به آن شي دلخواه بود.

در حاليكه در چنين موقعيتي خواهر و برادرش در حالي كه به آن اشاره مي كردند به من نيز نگاه مي كردند.

كودك درخودمانده و بازي هايش
سينا از بازي تنها و تكراري با يك يا چند وسيله خاص لذت مي برد.

مثلا ساعت ها مشغول باز و بسته كردن قوطي كبريت مي شد و يا مدت ها روي چرخاندن لاستيك ماشين اسباب بازي اش تمركز مي كرد.

از تغيير دادن تزيين و چيدمان خانه به شدت آشفته مي شد به خاطر دارم وقتي كه با شوق فراوان مبلمان و دكوراسيون خانه را براي سال نو تغيير داده بود چطور آشفته و گريان شد.

وقتي هفت ساله شد.
مجذوب كليدهاي برق اتاقش شد و ساعت ها شروع به خاموش و روشن كردن كليد برق مي نمود.

من نمي خواستم باور كنم كه پسرم مشكل خاصي دارد و همواره به خود دلگرمي مي دادم كه وقتي بزرگ شود اين حالت ها تغيير خواهد كرد.

اما با ورودش به مدرسه و به توصيه معلم دلسوزش او را براي بررسي بيشتر به روان شناس برديم. اكنون سينا به دبيرستان مخصوص كودكان درخودمانده مي رود و تغييرات بسيار مثبتي در رفتار او مشاهده مي شود.

7 روش درمان اوتيسم با دارو يا بدون دارو با نوروفيدبك
7 روش درمان اوتيسم با دارو يا بدون دارو با نوروفيدبك
0 ديدگاه/سپتامبر 20, 2018
ادامه مطلب ...
اوتيسم يا درخودماندگي چيست؟
اوتيسم يا درخودماندگي اختلالي ست كه در سال هاي اول زندگي شروع مي شود و معمولا نسبت افراد مبتلا به اين اختلال در پسرها چهار تا پنج برابر بيشتر از دخترها است.

همانطور كه از نام اين اختلال برمي آيد كودك درخود مانده در دنياي خود غرق است و دنيا را از نگاه خاص و متفاوت خود مي بيند و از لاك خود بيرون نمي آيد و تعامل مطلوب با ديگران حتي والدين ندارد.

علت اصلي درخودماندگي كاملا شناخته شده نيست اگرچه نقش عوامل بيولوژيكي و وراثت تاييد شده است.

 

منبع :مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اوتيسم و دنياي يك كودك درخودمانده

امتیاز:
بازدید: 105
برچسب:
:
[ 1399/1/29  ] [ ۱۱ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 9
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب